حق ماموريت روزبه بهروزي در زندان

تقي روغني هامدتي مدير اخبار بود و خبرهاي ويژه هم انزمان فقط از تهران و توسط ايشان روي خروجي مي رفت يك نفر در گناوه بطرز مشكوكي كشته شد و جسدش را كنار جاده رها كردند

اطلاعاتي به دست ما رسيد كه مقتول دلال مسافر قاچاق به كويت بوده و چند جوان چهارمحالي كه اشنايي به شنا نداشتند را قاچاقي به مقصد كويت برده و مسافران قاچاق قبل از رسيدن به ساحل كويت در دريا غرق شده اند و اكنون خانواده مغروقان دست به انتقام زده اند ما اين موضوع را ويژه به تهران داديم يك ساعت بعد ديديم روي تلكس تي ١٠٠ نواري خروجي مطبوعات خبرش امد و فردا صبح روزنامه ها تيتر درشت زدند يك دلال قاچاق مسافر در فلان جا كشته شد پدر همان دلال به اتهام نشر اكاذيب شاكي ما در دادگاه شد جالب اينجاست كه با سازمان تماس گرفتيم كه اين بابا شاكي ما شده رضا ضيايي مسىول استانها بود گفت اشكال ندارد شما به زندان برويد بابت هر روز ماندن در زندان يك روز حق ماموريت به شما مي دهيم 😄😄😄

در حسرت شانزه لیزه !!!!!    محمد رضا باقري

محمد رضا باقری
حدود 15 سال پیش به من و دوست عزیزم آقای جواد بقایی ماموریت داده شد که برای پوشش خبری نشست وزرای امورخارجه کشورهای عضو جنبش غیر متعهد به اتفاق دکتر ولایتی وزیر امورخارجه وقت به اکرا پایتخت غنا برویم . ایرنا برای ما بلیت های رفت و برگشت سفر به این کشور آفریقایی را تهیه کرد اما از آنجا که پرواز یک سره به اکرا نبود ، در آخرین ساعات تصمیم گرفته شد که دکتر ولایتی و هیات همراه – از جمله من و دوستم جواد- با هواپیمای اختصاصی به ااکرا برویم .ما با این هواپیما در حالی که بلیت هایی که ایرنا برای ما تهیه کرده بود در جیبمان باد کرده بود به اکرا رفتیم و خبر و گزارش های این اجلاس را تهیه کردیم .

ادامه نوشته

سردبیر ارشد دوران دفاع مقدس ایرنا، عاقبت به خیر شد ! محمد تنکست

جمعه شب توفیق زیارت چند تن از دوستان عزیز "قدیمی های ایرنا" در "گارون"، نصیب شد. باز هم آقا مهدی هراتی بانی خیر بود. آقا مهدی که از قدیم اصل:"ما برای وصل کردن آمدیم" را نصب العین قرار داده و ید طولایی در جمع کردن دوستان قدیم به هر بهانه و افزودن دوستان جدید دارد، با ابتکار جالب "گارون"، همه را حیران کرد.
از زمان انتشار پیام دعوت افتتاحیه "گارون"، همه می پرسیدند:"گارون"، چیه؟ 
 
ادامه نوشته

من خبرنگار شهناز حسنی

"از نوجوانی هر وقت از من می پرسیدند دوست داری چکاره شی؟ می گفتم شغلی که از اون خسته نشم، همیشه تنوع داشته باشه ، هر بار که سرِکار می رم یه چیزی جدید یاد بگیرم و مهمتر از همه دوستش داشته باشم و وقتی دوباره می پرسیدند مگر همچی شغلی وجود داره ؟ پاسخی نداشتم اما حالا پس از سال ها وقتی به خبرنگاری فکر می کنم ، یقین دارم بهترین شغل که نه ! بهترین حرفه را دارم و به آن افتخار می کنم."

شهناز حسنی از روزنامه نگاران و سردبیران با تجربه و خبره  ایرنا،  وبلاگ خود را خیلی ساده و خودمونی با عبارات فوق معرفی کرده است.

وقتی وبلاگ ایشان را با مطالب خوب دیدم، حیفم آمد این وبلاگ را معرفی نکنم.

لینک وبلاگ شهناز حسنی در پیوند های ایرنایی ها قابل دسترسی است.

سخنران خبره و جادوی دوربین صدا و سیما

 اوايل دهه  60   روزي براي پوشش خبري يك برنامه ( فکر كنم يك سمينار بود. آن روز ها  از اين سمينار ها خیلی برگزار مي شد.) به تالار وحدت رفته بودم .

 

 سخنران اول برنامه آيت الله امامي كاشاني بودند. سخنراني ايشان داشت به پایان می رسید و سخنران هم در حال خاتمه سخنان خود بود که با مشاهده ورود  برو بچه هاي واحد مركزي خبر با دوربين و نورافكن هاي  به سالن  اتفاق جالبی افتاد که هیچگاه فراموش نمی کنم.

توضیح اینکه معمولا  بچه های تلویزیون برای شروع کار خبری خود، چند دقيقه ای وقت لازم داشتند تا بتوانند خود را آماده و  كار تصوير برداري  را شروع كنند.

سخنران وقتي از ورود پر سرو صداي برو بچه هاي صداو سيما مطلع شد، گفت :"يك كلمه "يادم آمد كه حيفم مي آید،  نگويم.

بلاخره آن " يك كلمه"  آنقدر طول كشید كه پروژكتور ها نصب شد و دوربين صدا وسيما هم چرخي در سالن و اطراف تريبون زد و  سخنران موفق شد، تصوير خود در آن سمينار را در تاريخ ثبت کند.

(امضا محفوظ)

مصاحبه اي براي "بهروز دلقك"! بابک جعفری

چند سال پيش اجلاس وزيران خارجه سازمان كنفرانس اسلامي در محل همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شده بود كه به دليل اهميت موضوع ، سياست ايرنا بر توليد حداكثري خبر و مصاحبه با وزيران كشورهاي مختلف بود.

 

ادامه نوشته

حذف بخشی از آرشیو و بازسازی مجدد

متاسفانه بعد از مشکلات پیش آمده برای بلاگفا، بخشی از آرشیو ایرنایی ها از بین رفت که خوشبختانه به دلیل حفظ آنها در فایلی جداگانه این اطلاعات به مرور بر روی وبلاگ قرار داده خواهد شد.

در هر صوررت با توجه به فعالیت مجدد بلاگفا، وبلاگ ایرنایی ها کماکان بر روی این سرویس دهنده فعالیت خود را ادامه خواهد داد و ایرنایی ها در بلاگ اسکای نیز صرفا برای اطمینان بیشتر حفظ خواهد شد اما مطالب جدید را در این وبلاگ دنبال فرمایید.

با سپاس

سردبیر ارشد دوران دفاع مقدس ایرنا، عاقبت به خیر شد ! محمد تنکست

 

 

جمعه شب توفیق زیارت چند تن از دوستان عزیز "قدیمی های ایرنا" در "گارون"، نصیب شد. باز هم آقا مهدی هراتی بانی خیر بود. آقا مهدی که از قدیم اصل:"ما برای وصل کردن آمدیم" را نصب العین قرار داده و ید طولایی در جمع کردن دوستان قدیم به هر بهانه و افزودن دوستان جدید دارد، با ابتکار جالب "گارون"، همه را حیران کرد.
از زمان انتشار پیام دعوت افتتاحیه "گارون"، همه می پرسیدند:"گارون"، چیه؟ 
 
ادامه نوشته

پرسش کلیشه ای ، پاسخ رندانه

 
خبرنگار پس از گفتن اين جمله ها، رويش را از بينندگان عزيز برگرداند و به سمت مقام مهم كشوری رفت. دوربين هم به دنبالش. تصوير بر روی چهره مقام مهم، ثابت شد.
در كادر تصویر، به جز چهره مقام مهم و نيمی از چهره های مقامات همراه و برخی افراد که گویا در حال هد زدن به توپ فوتبال بودند و از پشت شانه محافظان مقام مهم؛ بالا وپایین می پریدند و چشمانشان به دوربین و بینندگان محترم بود، ‌ميكروفون خبرنگار ديده می شد.
خبرنگار خطاب به مقام مهم : ضمن خير مقدم به شما، جناب آقای معاون محترم وزير، لطفا هدف از سفر خود به استان پهناور ما را بيان فرماييد.
 
معاون وزير پس از سلام و عليك و غیره : با هدف رسيدگي به مشكلات مردم ، بررسي بودجه ادارات تابعه، ديدار با استاندار، شركت درجلسه شوراي اداري، افتتاح كارخانه فرآوري زيتون، كلنگ زني بيمارستان 123 تختخوابي و گشايش فاز اول  ورزشگاه شهر، وارد استان  شما شده ام.
 
                                                               ***
دوم- پرسش هميشگی و كليشه ای هدف از سفر،  به يك لطيفه و جوك بين خبرنگاران، تبديل شده است .
 
بیشتر یا تقریبا تمام مصاحبه شوندگان (کسانی که با آنان مصاحبه می شود) به این پرسش کلیشه ای پاسخ می دهند و خبرنگار هم به پندار خود، مصاحبه خوبی انجام داده است.
 
خاطرم هست فقط در یک مورد، یکی از مصاحبه شوندگان که ایرانی نبود، پاسخ مصاحبه کننده (خبرنگار) را که هدف از سفرش به شیراز را پرسیده بود، چنین داد: شما که خودتان هدف از سفر مرا به شیراز گفتید ،لزومی ندارد من بگویم . شاید منظورتان این است که بپرسید آیا خودسرانه به شیراز آمده اید یا با دعوت آمده اید که باید بگویم مهمان ناخوانده نیستم.
 
البته در این پاسخ فرد خارجی که به زبان فارسی هم تسلط داشت، رگه هایی از طنز و پاسخ رندانه بود.
 
زیرا در نشست خودمانی، این فرد خارجی که پژوهشگر دیوان حافظ بود، پرسید و چه زیرکانه هم پرسید که آیا شما خبرنگاری که درباره من  و عقایدم و رفتارم و زندگی حرفه ای ام مطالعه کرده باشد ندارید تا براین اساس سوالات خود را بپرسد و مصاحبه را به پیش ببرد؟   
 غلامرضا مالک زاده
 

مصاحبه مطبوعاتي رييس جمهور و بليت اتوبوس

روزي به همراه يكي  از همكاران ايرنا كه رييس من نيز بود،‌ براي پوشش خبري مصاحبه مطبوعاتي رييس جمهور وقت  با خبرنگاران داخلي و خارجي، عازم نهاد رياست جمهوري شديم.

در اين كنفرانس خبري همه خبرنگاران اعم از داخلي و خارجي ، سوال هايي درباره مواضع جمهوري اسلامي درمورد مسائل منطقه اي و بين المللي و اوضاع اقتصادي ايران مطرح مي كردند.

نوبت ايرنا براي طرح سوال رسيد . همكارم  پشت تريبون قرار گرفت و سوال بين المللي و تاپ خود را درمورد  افزايش قيمت بليت شركت واحد مطرح كرد.

بعد از اتمام مصاحبه به همكارم گفتم: گراني بليت اتوبوس شركت واحد هم شد سوال؟

او گفت: چه اشكالي داره.سوال يك سوال مردمي بود!!

گفتم: اين سوال بايد از رييس شركت واحد پرسيده مي شد نه رييس جمهور..

به هر حال اين خبرنگار که بعدا به مقام محترم فعلي ارتقاء یافت،  قانع نشد و با پايان مصاحبه بين المللي به ايرنا برگشتيم. محمد باقری


آخرین عکس از صادق طباطبایی به همراه حبیب معظمی یکی از سردبیران ایرنا

بهمن کمیلی خبرنگار و سردبیر پیشین گروه اقتصادی ایرنا در مصاحبه با صادق طباطبایی

مجید امیدی شهرکی بهترین مدیر عامل ایرنا

بر اساس نظر سنجی که در تیر ماه 1392 در مورد بهترین مدیر عامل ایرنا بر روی این وبلاگ قرار گرفت، همکاران ایرنایی بیشترین رای خود را به آقای مجید امیدی شهرکی و سپس با اختلاف زیاد به فریدون وردی نژاد داده اند. 

این نظر سنجی بعد از خاتمه ماموریت شهرکی و آغاز مدیریت محمد خدادی بر روی وبلاگ خاطرات ایرنایی ها قرار داده شد و نام مدیران عامل تا این دوره در نظر سنجی گنجانده شده بود.  

در نظر سنجی مذکور که از هر آی پی یک بار می شد رای داد، 245 نفر از همکاران نظر داده بودند که در این میان آقای مجید امیدی شهرکی با 140 رای (1/57 درصد) بیشترین رای و آقای فریدون وردی نژاد با 88 رای (9/35 درصد) دومین رای را آوردند. 

آقایان ناصری، خادم المله، فیاضی، جعفر بهداد و اکبر جوانفکر نیز بین 2 تا 4 رای را به خود اختصاص داده اند.

ایرنایی ها نظر سنجی جدید با افزوده شدن نام آقای محمد خدادی به زودی بر روی این وبلاگ منتشر خواهد شد و از همکاران دعوت می کند با مراجعه به ایرنایی ها نظرات خود را ثبت نمایند.

تصاویر آرشیوی شادروان احمد بورقانی - ایرنا

 

از راست-- شادروان احمد بورقانی - فرهاد فرحزاد - شادروان مسعود مشایخی 

  

 

از راست -- حسین نصیری - احمد بورقانی 

 

  

 

بورقانی روزنامه نگاری از جنس مردم - هفتمین سالگرد

تهران - ایرنا - هفت سال از غروب احمد بورقانی از فعالان عرصه رسانه می گذرد سال هایی که خلاء نبود او در فضای رسانه ای و مطبوعاتی کشور به حس غریبی برای اهالی این حرفه تبدیل شده است.